Mar 25, 2011

"ALL ABOUT WORD [new]"


Assalamualaikum w.b.t

Entry kali macam biasalah, merujuk perkara diatas, ia adalah berkaitan dengan perkataan [new]..ok, kalau ingin maklumat lanjut, teruskan membaca skrip ni..hehe. Memandangkan musim sudah beralih kepada musim seterusnya, eh silap musim bunga..maaf ye..xde musim seterusnya dalam buku teks kajian tempatan Tahun 6..so nye, rasa seperti ingin mengubah cara penulisan iaitu daripada satu topik kepada pelbagai topik..means what; akan diselitkan juga idea-idea ekonomi, kalau berkesempatan dan berkaitan..al-kisah bermula

New Jersey New Performance

Al-kisah hari ini, jumaat bersamaan 25hb, de gameweek..setelah sekian lamanya diberhentikan atas sebab program dan juga examination..so hari ini, my team tersenarai untuk bermain pada sesi kedua..ok la kan kalau nak dibandingkan dengan sesi ketiga dan keempat..[lama tunggu woo..xcekak doh nok nunggu]. For the first time, my team bermain dengan new jersey dan ak pun pakai jugak la walaupun size baju adalah S..[oh tidak, it's not suitable but ok je sebenarnye.. singkat lengan sedikit je..hehe]. so hari ni pun new goal dapat [orang kata gol sulong..haha..pape je la..yang penting gol]..hasil sepakan roommate ak, Azlan namanya..then, main dan terus bermain, habislah first half..

Second half plak, new performance lak [bagi ak je la]..coz what, xpernah diving tiba-tiba dive macam segala lagi..hehe..pe pun jaring gol bolos akhirnya setelah sepakan pertama berjaya ditempis, [hasil ak dive la tu..haha], then rajin plak pihak lawan gi sambung sepak so bolos la..haish. Btw match first, roommate ak dapat hadiah picisan daripada team sendiri..haha..kesian, dah dapat lebam di bahagian tepi forehead klu tak silap la..[new present..keh3]. Begitulah ceritanya dan match berakhir dengan [2-1]..my team kalah lagi, tapi kalah tu tak bererti sangat sebab 'anak' sulong dah lahir kan..hehe..~END~

New Economist New Recruitment

Perkataan new didefinisikan sebagai baru..[tak rujuk pun kamus dewan..dokdan], dan economist dirujuk sebagai ahli ekonomi..maklumlah orang belajar ekonomi kan, selalu macam itu..hehe. Enshalla pada bulan 7 [tempoh sebulan kira-kira], ak dan juga sahabat yang lain akan wat posting la sedikit sebagai persediaan untuk masuk ke dalam dunia industri [bagi yang berminat je la, tak berminat, bincang belakang ye..hehe].

Orang kata posting dalam industri ekonomi ini lebih kurang sibuk je seperti posting doktor perubatan cuma berbeza pada panggilan dan juga polisi posting itu sendiri..ye la, kalau sebut posting bidang kedoktoran, of course wajib posting dalam 5 @ 6 bidang yang berbeza setiap stau, then selepas dinilai layak so boleh la naik sikit tahap doktor itu.

Posting selepas graduate, doktor itu digelar HO [houseman iaitu doktor pelatih]..so macam biasalah tugasan sama seperti doktor la, kena ONCALL [bekerja diluar waktu pejabat], TAGGING [pembelajaran lebih khusus di ward mengenai bidang posting semasa bersama MO [medical officer iaitu doktor atasan - selepas HO - sebelum beralih kepada specialist]], WARD ROUND [waktu doktor melawat, merawat dan melihat rekod pesakit di ward yang berkaitan], GRAND WARD ROUND [MO akan menilai daripada pembentangan HO tentang keadaan pesakit di ward jagaan HO tersebut] dan sebagainya [da xtau sebab bukan ahlinya..keh3]. Paling penting perlu pandai menghargai setiap detik masa yang ada, maklumla tanggungjawab tidak menentu, kadang-kadang OT [operation theater] sampai 7 jam, then nak discharge PT [patient] from ward, kena setlekan appointment PT yang baru masuk dan segala yang berkaitan la [no need mention kat sini..hehe].

Habis posting kedoktoran, kita sambung posting bidang kita pula which is Shariah Islamic Economics & Banking..apa yang menjadikan sibuknya player industri ini adalah kita kekurangan player..[boleh bayang macam mana satu team bola bermain 7 orang sahaja..uuii, xleh bayang, ini bukan futsal weyh..hehe]. First, we [domir kembali kepada para student ekonomi ni la] have 2 choices, either masuk field industry atau akademic sector..coz what, pengalaman penting tapi kalau tiada ilmu susah jugak; ilmu pun penting jugak untuk memudahkan kerja kalau pandai praktik pada tempat yang betul..[so, supo bare complement la ore qlate oyat..keh3].

Actually, dalam industry sendiri kami boleh pilih either nk full-time or part-time..means what, ada yang kerja seperti orang awam biasa itulah [waktu pejabat + overtime if have a lot of works should be submit by tomorrow..orang kata bekerja under-pressure] dan ada juga yang hanya datang meeting sahaja bagi meluluskan sesuatu produk supaya Shariah Compliance 100%. Dalam industry, kita kena belajar sesuatu yang baru setiap hari..so, xde la asyik di takuk lama sahaja..nak jadi CEO, we should start from the bottom..[kalau terus naik pangkat CEO macam tu je, nothing la sebab sekiranya masalah yang timbul adalah berkaitan dengan bahagian dalam kawalan kita tapi kita tidak tahu, CEO apakah sedemikian rupa..ceh, cakap senang la kan..hehe].

Ak dan juga budak posting yang lain akan ditempatkan di Jordan Dubai Islamic Bank, Amman, so, dalam tempoh sebulan itu, ak harus menggarap seberapa banyak yang boleh pengalaman, ilmu, tunjuk ajar, dan yang paling penting environment itu sendiri..ye la, nanti dah balik malaysia, maybe ada jugak environment sebegitu tetapi jamin tidak serupa..Industry oh Industry, hanya itu sahaja boleh diungkapkan buat sementara waktu, maklumla tiada pengalaman posting. Kalau ditanya apa persediaan, tak tahu nak jawab apa, hanya logo BNM menjadi semangat dorongan..[ceh, hampagas je jawapan..haha].

C.W.U

Alkisah CWU iaitu diambil daripada Case Write Up [CWU] but uh..it doesn't means that..so jangan keliru la kan..ia adalah singkatan Conclusion With Utility [CWU]. Utility in economic term bermaksud kepuasan, means what, kita as a human being tidak pernah merasa puas terhadap sesuatu especially makanan [simple sample]..so nye, nak diusulkan disini adalah mahasiswa\i generasi-Y just like us ni, seharusnya tidak akan rasa jemu la [ore oyat kalu dop puas men, men lagi..gitu la..analogi ni bukan betul pun, rekaan hok menaip je nih..so kalau salah, thats my fault..^^] dalam mendalami bahan ilmiah either ia berkaitan dengan bidang kite or not..lagi satu, apabila membaca bahan sumber tu perlu dinilai la kan, xdela serap terus sahaja..so apa beza kita dengan sponge..hehe. ~THE END~

**kenapa di mention di bahagian posting itu tentang posting kedoktoran, bcoz thats should be me for a long time ago BUT remember, setiap posting itu ada kelebihan dan juga kekurangan..so this posting [refer to Islamic Economics & Banking], i just wanna say its awesome..hehe

~see u in the next post..wallahu3allam~





1 comments:

azlanshah | nabeeskhan said...

Weyh Dell,smart la..bercampur baur perasaan aku baca posting kau,banyak kali tergelak,tak kurang juga berkerut dahi nak faham istilah-istilah medik kegemaran kau tu,tapi ending dia macam sayu jugak..kau cakap kau sebenarnya nak jadi doktor..takpe dell,ada cara lain cmane kau nak sambung minat dalam bidang medic ni,senang je..hehe..nanti kita story dalam sesi sembang rohani episod yang ke 13 ;)

Kompem ke Jordan Dubai Bank?

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails