May 23, 2011
"INFIRMARY"
May 16, 2011
"CONVICTS"
Mar 25, 2011
"ALL ABOUT WORD [new]"

Jul 10, 2010
" STUDIO IQTISOD a.k.a MAKMAL "

Entry kali ni biasa sahaja, sekadar menggamit kenangan yang memang dah lepas pun..hehe..ada orang tanye, dell, tak update blog ke?..lame dah menyepi blog kau ni..aku hanya mampu gelak je..maklumla, tak pandai sangat menulis ayat blogger nih..
Ada sekali tu, aku tanye la, macam mane nak menulis blog ni, dah lama tinggal sebab tu malas sangat nak update..then, member aku pun beritahu la..fuh! simple je jawapan dia; kau tulis sahaja apa yang kau nak tulis, then kau post kat blog..siap keje..
Itu sekadar pembuka bicara buat entry blog penulis buat kali ini.
Alhamdulillah, setelah berkurun lama sudah, blog ambe tak update dengan posting terbaru..nak kata sibuk, tidak juga..mungkin buat-buat ada kerja..last-last, memang dapat kerja..ha, serves your right!.. ok sudah bab membebel, then tajuk entry kali ini ialah studio iqtisod..ha, mau tak pelik tajuknya kan..itulah bilik ambe...al-kisah bermula...
En. Edifier, My Roommate
Sebelum ambe tinggal di Bayt Moslem, sebuah rumah sewa di Irbid ni, ambe tinggal di Blog Bangunan Abu Ain, yeah, satu rumah terdiri daripada 3 bilik, 1 bathroom, 1 ruang dapur, tiada ruang tamu..that’s my home..(maklumla, itu je yang mampu time tu)..ambe tinggal dengan 2 orang member lagi..tak perlu sebut nama la kan..hehe..sebab orang pun tahu ambe duduk dengan siapa..selang beberapa minggu, bilik ambe itu ditemani sahabat lama..tak perlu la nak cite die dah sampai mane..maklumla, banyak negara dah die duduk, termasuklah di bandar Irbid, Jordan..tidak lain tidak bukan, ambe perkenalkan, En. Edifier..
Die ni ada 3 orang anak buah..hampir setiap malam la, anak buah die nih, duk bercerita, duk menyanyi kat ambe, ambe pun dengar la..takkan nak tolak pulak kan..hehe..pada mulanya, cerita mereka tidak mendapat sambutan melainkan daripada ambe sahaja, then, de la plak tetamu tak diundang datang..ingatkan nak tumpang sekali dengar cerita, tapi tak..yang tidak boleh tahan tu, tetamu tu hanya menjenguk kepala sahaja, then cakap; cakap siang, pandang-pandang, cakap malam, perlahan-perlahan..hahaha..ambe ikut je, maklumla tak nak ganggu privacy orang kan..

Sebulan selepas kejadian itu, ambe exchange dekorasi bilik ambe dengan seorang broker nih..die pun cite la..bla..bla..bla..ok, ambe pun tukar dekorasi..kalau kt dinding tu, sepatutnya ada istilah ekonomi, nama pun Studio Iqtisod, tapi, ini tidak, ada gambar skull human anatomy, heart anatomy, periodic table etc..then, ada la beberapa words yang conteng-conteng kat walls, bukan pe, sebagai motivasi..hehe.. kemudian, pada suatu hari, lepas kelas, ambe de meeting dengan member yang lain, tengah malam nih, katanya nak bincang something pasal junior..ambe pun datang la..tengah rancak starting, ada la sorang nih, die boleh cakap; aku (member serumah..:P) dengan sorang lagi nak pindah sebab dah bosan dengan masalah yang berlaku, masalah tu, masalah ni..
Then ambe pun terkejut la kan..dah la tidak mintak persetujuan pun..then maen rembat je..ambe pun bunyi ar; dah aku, nak duk mane!..lepas 5 minit, settle masalah..simple je kan..hahaha..so, mungkin itu je la kot sisa hidup ambe kat rumah Abu Ain itu..
Bayt Moslem, My New Home
Selepas satu minggu, ambe pun pindah la kat Bayt Moslem, (exchange bilik dengan ahli rumah asal, pun masalah yang sama jugak..ambe tidak mahu bercakap panjang sebab benda yang sama je, kan bagus kalau boleh faktorkan je masalah tu..haha)..yang penting, ambe tak lupa kepada member ambe tu, si Edifier dan 3 orang anak buahnya..ambe ajak tinggal sekali..old-friend katakan..first time nampak bilik, macam “ always keep me in the dark”..haha, bukan nak mengata, tapi tu la..then, lifestyle ambe kembali normal seperti Perfect Competition Market..
Hari berganti hari, ambe renovate bilik ambe menjadi bilik, sekali pandang macam makmal, sebab ada signboard tu..hehe..just sebagai informan sahaja..ha, ambe nak cerita something la, roommate baru ambe nih semua sporting, mesra rakyat, excellent, Irbid Figure, player, dan sume-sume la..tak perlu nak cerita panjang, bak kata seorang tu; “ hey, benda boleh convert la bro..”..hahaha..
Sebenarnya, time ambe masuk rumah baru nih, time exam final kalau tak silap..so, bile time study, kite study, bile time bedtimes story, kite pun layan la...yang paling best, ambe tidak layan sendirian, ada member support tu, dialah Faizal a.k.a Amin..so, kalau dah habis jawab paper pagi tuh, balik je, conpem singgah kt makmal ambe..tapi tak selalu, kadang-kadang, ambe sendirian jugak..hehe..
Dah habis cerita yang tuh, de cerita laen pulak, member ambe yang sorang lagi, dialah Director a.k.a Azlan..boleh dikatakan, ambe setiap masa, kalau bosan je, pergi berlatih script kat bilik die..yang paling best, director tu pun layan jugak script ambe..hahaha..ini bukan satu rekaan, ambe nak beritahu, ambe tak pernah jumpa roommate sebegini rupa..orang cakap; “ bile die drift, angle die cantik, ada earrrrnnn, gua cakap..”..maksudnya, ahli rumah terbaek la nih..pe macam bro, de nak test power..ahaks...ambe selalu terlupe, roommate ambe ni, semuanya tinggal kt Johor..kat Bumbun sorang, kat Kulai sorang, kat Johor Bahru sorang..padan ambe je tinggal kat Kuantan..hua3..
Close The Gate
Tapi, tak semua yang kita nampak, itu ialah realiti sebenarnya, kalau betul, it’s ok..kalau tidak pun, it’s ok..mungkin belum masanya lagi, atau masa itu tidak akan datang time ambe tinggal serumah dengan roommate ambe nih..huhuhu..coz what, i’m still new..not properly known each other..hehe..so, if you at my place this time, you’ll be say just like me; “ my roommate is the best forever..”..i know about my roommate, you know about yours, so, don’t disturb my home privacy with your nonsense stories..haha
p/s: this story just for this link; http://neweconomist88.blogspot.com . you can read it as your beverage info, and please, do not try this at home! ~ goodbye and see you in the next post..:)
Jan 19, 2010
UNDER CONSTRUCTION
Nov 2, 2009
"HAPPY BIRTHDAY to MYSELF..?? WHAT!!"
Alhamdulillah, penulis menarik nafas lega kerana masih lagi diberi peluang untuk mengubah diri penulis seperti yang telah ditetapkan oleh Sang Pencipta iaitu Allah S.W.T...disini penulis taknak bercakap panjang kerana masa sangat dengki dengan penulis..huhuhu setiap hari kena berleter dengan masa (teman baikku)..
Merujuk perkara diatas, hehehe..macam wat surat je..Hari ini maka genaplah usia penulis dan penulis berumur 20 tahun..so, kalau diimbau kembali perkara-perkara yang telah penulis lakukan sepanjang usia penulis di atas muka bumi Allah..xdapat nak bayangkan..betapa ruginya penulis kerana melakukan perkara tersebut..betapa untungnya penulis kerana melakukan pekara tersebut..seperti hidup seorang pengguna Muslim, memang tidak akan lari daripada melakukan demand dan juga supply kepada perkara duniawi dan juga ukhrawi..so, penulis ingin mengajak anda semua termasuk diri penulis untuk sama bermuhasabah diri ketika ini dan membuat pelan bagi menempuh hari yang mendatang dalam pelbagai dugaan, rupa dan juga cuaca..kerana 'Hari Itu Pasti Tiba'..semakin hari, semakin usia kita hampir menemui 'Hari Itu'.. ehm, analogi yang menarik perhatian penulis..

Tanggungjawab sebagai hamba-NYA, sebagai anak, sebagai pelajar, sebagai teman, sebagai pemimpin dan sebagainya memang penulis tidak terdaya untuk membuat sesempurna dengan ajaran Allah S.W.T (Islam) dan juga sunnah Rasulullah S.A.W..tetapi penulis cuba sedaya upaya untuk mengikuti laluan yang sukar ini dengan sabar..Alhamdulillah..disini, penulis ingin memohon maaf buat diri ini yang selalu berkasar dengan sahabat yang sudah sedia memahami kelakuan penulis macam mane..kepada anak buah dibawah jagaan penulis, (Firdaus-Hakim-Abdellah-Azlan-Shah-Amin-Asrul-Syazwan-Ain-Mustafa-Hamdi) dan mahasiswi yang lain, penulis ingin memohon maaf atas kekurangan komitmen setelah tiba di Jordan ini dalam mempersiapkan urusan kalian..Buat sahabat di Malaysia (student UKM-student USM-student UMP-student IKIP-dll), penulis minta maaf atas perlakuan penulis kepada kalian, doakan kejayaan penulis disini..buat famili tercinta, insyaAllah penulis akan pulang dengan kejayaan yang diimpikan..(terima kasih kerana telefon untuk sambutan birthday penulis..hehehe )
sekian sahaja coretan yang simple untuk kali ini..sehingga berjumpa lagi di lampiran akan datang dengan pembaharuan yang jitu..
Nov 1, 2009
"REGISTRATION WEEK in YARMOUK UNIVERSITY 09"
Pada permulaannya, pentadbiran universiti ditutup sementara sehingga 27hb bersamaan hari ahad kerana menunggu kemasukan pelajar baru..pada pagi 27hb, kami pelajar2 baru dibawa oleh senior ke Dewan Qabul Tasjil (tempat pendaftaran pelajar baru dalam sistem universiti)..so pada mulanya kami macam blur je, tapi satu je yang penting, kalau nak daftar nama pelajar baru atau ape2 urusan, mesti datang awal sikit la, bukan ape, nanti kena beratur panjang, maklumlah orang arab ni ramai..so pada hari first tu kami datang dalam pukul 10:00 pagi.. penulis terkejut la sikit, baru pukul 10:00 pagi tapi barisan dah panjang, kalau pukul 12:00 tengahari macam mana pula ragamnya..so, pembaca yang budiman fikirlah sendiri ea..sebenar nya kami tunggu Dr. Tolafahah (lecturer) yang bertanggungjawab menguruskan urusan kami dan senior hanya membantu sahaja..tetapi lain pula yang jadi..haa, pada mulanya duktur ada, kemudian macam sibuk plak..so kami hanya menunggu di lobi hadapan kaunter sambil beramah-mesra dengan pelajar arab (kalau sempat la kan)..disebabkan queue yang panjang dan kesesakan pelajar, urusan kami ditangguhkan..
Sebelum itu, mula2 mesti mengambil borang pendaftaran di kaunter bagi mengisi nama semua pelajar dalam sistem jamiah, kemudian urusan isy’ar qabul (mengesahkan nama pelajar termaktub dalam sistem @ berdaftar) pulak..selepas dah siap proses pendaftaran, file pelajar perlu dikemaskinikan..bagi budak private (pengajian dibawah tajaan FaMa), selepas isy’ar qabul, mereka perlu membayar yuran universiti dahulu bagi melanjutkan proses seterusnya.. dan bagi budak Kolej Antarabangsa IKIP yang mendapat sepenuhnya pinjaman daripada Yayasan Pahang, urusan kewangan universiti diuruskan oleh pihak MSD Jordan..maksudnya sekiranya pihak MSD tidak menghantar fax money kepada pihak universiti, urusan penulis dan teman yang lain tergendala sementara..so tahun ini (2009), kami pelajar Kolej Antarabangsa IKIP telah sampai di Jordan selepas Eidulfiri dan bukan seperti sebelumnya iaitu di Bulan Ramadhan (batch ke-2)..tetapi akhirnya segala urusan kami semua termasuk budak private 5 orang selesai..Alhamdulillah..


